כיוון נכון של מתלים באופנוע שטח יכול לשפר משמעותית את הביצועים, היציבות והנוחות שלך בשטח. בין אם אתה רוכב במסלולי מוטוקרוס, שבילי שטח טכניים או דיונות חוליות – התאמה נכונה של המתלים תעזור לך לשלוט טוב יותר באופנוע ולשמור על יציבות.במאמר הזה נלמד:
✅ מהם המתלים ואיך הם עובדים?
✅ כיצד לבדוק אם המתלים שלך מכוונים נכון
✅ שלבים לכיוון מתלים בהתאם לסגנון הרכיבה
✅ איך לכוון SAG (שקיעה) למקסימום נוחות וביצועים
✅ טיפים מתקדמים לכיוונון מתלים בהתאמה אישית
בכל אופנוע שטח קיימים שני מתלים עיקריים:1️⃣ בולמי זעזועים קדמיים (Forks) – נמצאים במזלג הקדמי ותפקידם לספוג פגיעות מהגלגל הקדמי.
2️⃣ בולם אחורי (Shock Absorber) – מחובר לזרוע האחורית של האופנוע, והוא אחראי על ספיגת מהמורות מהגלגל האחורי.לכל מתלה יש מספר פרמטרים שניתן לכוון כדי להתאים אותו לסגנון הרכיבה שלך:
🔹 Preload (מתח קפיץ) – קובע את גובה האופנוע וה-SAG (שקיעה).
🔹 Compression (שיכוך דחיסה) – מווסת את מהירות הסגירה של הבולם כאשר הוא פוגש מכשול.
🔹 Rebound (שיכוך החזרה) – מווסת את מהירות הפתיחה של הבולם לאחר סגירה.
לפני שמכוונים את המתלים, חשוב לבדוק אם הם במצב אופטימלי לרכיבה שלך:✔️ האופנוע שוקע יותר מדי? → צריך להוסיף מתח קפיץ או להעלות את ה-SAG.
✔️ האופנוע מרגיש קופצני ולא סופג מכות טוב? → יש לרכך את שיכוך הדחיסה.
✔️ האופנוע "צולל" קדימה בבלימות חזקות? → צריך להקשיח את הדחיסה בבולמים הקדמיים.
✔️ הגלגל האחורי "קופץ" אחרי מהמורות? → יש לרכך את שיכוך ההחזרה (Rebound).
ה-SAG קובע כמה האופנוע שוקע תחת משקל הרוכב והוא קריטי לתפקוד נכון של המתלים.🔹 Free SAG – השקיעה של האופנוע ללא רוכב.
🔹 Rider SAG – השקיעה של האופנוע עם הרוכב במצב רכיבה מלא (עם ציוד מלא).🔧 איך לבדוק ולכוון?
שים את האופנוע על מעמד כך שהגלגלים באוויר ומדוד את המרחק בין נקודה קבועה על השלדה לציר הגלגל האחורי הורד את האופנוע לקרקע ומדוד את אותו מרחק שוב ללא רוכב → זה ה-Free SAG עלה על האופנוע בתנוחת רכיבה רגילה ומדוד שוב → זה ה-Rider SAGערכים מומלצים:🏍 מוטוקרוס: Rider SAG של 95-105 מ"מ🏍 אנדורו / שטח טכני: Rider SAG של 100-115 מ"מאם ה-SAG לא בטווח הנכון, יש לכוון את מתח הקפיץ בעזרת טבעת ה-Preload של הבולם האחורי. כיוון Compression (שיכוך דחיסה)קישור לכלי לכיוון קפיץ בולם(https://s.click.aliexpress.com/e/_onZr22X)
שיכוך דחיסה קובע עד כמה הבולם מתנגד לסגירה כאשר פוגעים במהמורה.🔧 איך לכוון?📌 אם האופנוע מרגיש קשה מדי, מחליק על מכשולים ואינו סופג זעזועים היטב → רכך את הדחיסה (הקטן את הערכים).📌 אם האופנוע "צולל" חזק בנחיתות או בלימות → הקשח את הדחיסה (הגדל את הערכים).ערכים מומלצים לפי סגנון רכיבה:🏍️ מוטוקרוס: כיוון דחיסה קשיח יותר לספיגת קפיצות חזקות.🏍️ אנדורו / שבילים: כיוון רך יותר לספיגת מכשולים קטנים ולשמירה על אחיזה טובה.
שיכוך החזרה קובע כמה מהר הבולם חוזר למצבו המקורי לאחר שספג מכה.🔧 איך לכוון?📌 אם האופנוע מרגיש "קופצני" אחרי מהמורות והגלגל האחורי מחליק הרבה → האט את ההחזרה (הגדל את הערכים).📌 אם המתלים מרגישים "כבדים" והאופנוע לא חוזר מהר מספיק למצבו הרגיל → הגבר את ההחזרה (הקטן את הערכים).ערכים מומלצים לפי סגנון רכיבה:🏍️ מוטוקרוס: שיכוך חזרה מהיר יותר כדי לשמור על יציבות בנחיתות.🏍️ אנדורו / שבילים:שיכוך חזרה איטי יותר כדי לשמור על אחיזה בקרקע.
✅ כיוון לפי תנאי השטח – רכיבת חול דורשת מתלים רכים יותר, בעוד שבמסלולים קשים עדיף מתלים קשיחים יותר.✅ בדיקה מתמדת – לאחר כל שינוי, צא לרכיבה ובדוק כיצד האופנוע מרגיש. אם משהו לא נוח – התאם שוב.✅ השתמש בפנקס רישומים – רשום את ההגדרות שלך ושנה כל פעם רק פרמטר אחד כדי להבין את ההשפעה.✅ אל תפחד לנסות – לכל רוכב יש העדפה שונה, אז כוון את המתלים כך שתרגיש בנוח ועם שליטה מרבית.
כיוון נכון של המתלים הוא אחד הדברים החשובים ביותר לאופנוע שטח. הוא משפיע ישירות על הנוחות, האחיזה והביצועים שלך. אם אתה רוצה לרכב מהר יותר, בטוח יותר וללא מאמץ מיותר – השקעה בכיוון המתלים היא חובה!💬 יש לך שאלות על כיוונון המתלים שלך? שתף אותי ואשמח לעזור לך להגיע לכיוון המושלם! 🏍️🔥
קישור לכלי לכיוון בולמים (https://s.click.aliexpress.com/e/_onZr22X)